O mně
S jachtingem jsem začal v roce 1992. Tehdy proběhla moje první plavba a také poslední jako "pouhý" člen posádky. Pak jsem plul již jako skipper až do dnešních dnů. V současnosti mám napluto cca 20 tis Nm. Moje navštívené lokality jsou: Balt, Bretaň, Anglie, Azurové pobřeží, Korsika, Sardinie, Itálie, Chorvatsko, Řecko.
... tak která je ta naše, vlevo nebo vpravo?...
(tehdy jsme se ptali naprosto vážně :-( ...)
... tehdy naše GPS: vizuálně vyhlížím Itálii a podávám informace našemu kapitánovi (Honza Padrnos) ...
... obvyklé sušení věci a konečně trochu jídla po několikadenní plavbě z Itálie do Chorvatska (přístav Vis) ...
... hygiena před výletem do města, ... a ve městě ....
... jejda, něco se nahoře pokazilo ...
Jachting učím od roku 2000. Vedu celou teoretickou přípravu na zkoušky. Brzy poté, v roce 2004, jsem se stal zkušebním komisařem na Meteorologii a Plavební nauku. Abych se neoddělil od praxe požádal jsem v roce 2010 Ministerstvo dopravy ČR, abych se mohl stát instruktorem a vést i praktické plavby. MD souhlasilo a vystavilo pověřovací dekret. Mnoho užitečných rad pro výuku jsem získal během školení pedagogů v době mého působení na ČVUT jako asistent na katedře Hydromechaniky a termodynamiky.
Meteorologií se zabývám od prvních dnů mých plaveb. Prostudoval jsem tehdy dostupné jachtařské knihy, ale neuspokojilo mě to. Dopisuji si s Českým hydrometeorologickým ústavem v Praze, komunikuji s Meteorologickou službou na pražském letišti Vaclava Havla (bývalé Ruzyni), chodím na pravidelné konzultace na UK, katedru Dynamiky atmosféry apod. Objevil jsem převratnou myšlenku:
>>> my nejsme vědci, my jsme užívatelé meteorologie <<<
Tato myšlenka převrátila mou metodiku výuky úplně na ruby. Zjistil jsem, že je nutné provést rešerši celé meteorologické nauky a vytvořit závěry pro jachtaře, které by pak mohli používat. Za tímto účelem jsem se vydal na svou cestu. Dobrým vodítkem mi byly i reakce posluchačů, jejich dotazy, nepochopení důležitých myšlenek. Hledám způsoby jak tyto důležité myšlenky vysvětlit, vytvářím modely pro jednotlivá témata.
Buďme dobrým užívatelem nikoliv špatným vědcem!
Zpracovávám a pak posílám formou SMS jednotlivé rozbory počasí, větrů a bouřek do konkrétních míst, kde se jachtaři právě plaví. Tato služba funguje již od roku 2004 a jachtaři ji bohatě využívají. Z těchto rozborů vznikají zajímavé závěry a aktualizace počasí na moři, které pak vkládám do svých přednášek. Námořníci a studenti tak dostávají stále aktuální informace a jachtařskou nauku pro uživatele.
... nastavení plachet na modelu ...
Při výuce jsem zjistil, že Komenského pravidla o," názornosti" a "škole hrou" platí i v jachtingu. A tak jdu cestou vytváření různých fyzických modelů, na kterých si probíranou látku přímo ukazujeme a zkoušíme...
... loďka pluje kolem pobřeží...
Jaký vítr v průběhu plavby na ní bude působit, kde bude foukat a kde ne? Dá se vyhnout nepříjemnému větru? To a další otázky si ukážeme na modelu pobřeží.
... modely kotev v pískovišti ukazují jak kotvit a čeho se vyvarovat ...
Připravuji studenty a studentky na zkoušky, plavíme se na praktických plavbách. Jsem jmenovaný Ministerstvem dopravy ČR jako instruktor i jako zkušební komisař. Celou jachtařskou nauku chápu jako celek. Informací je však mnoho, proto jsem nauku rozdělil na minimum nutné ke zkoušce, k získání průkazu a na další vzdělávání. Nejdříve co nejjednodušeji získejte průkaz, vyplujte a pak si přijďte povídat o detailech nauky, které Vám chybí. K tomuto účelu jsem pro Vás připravil celý systém dalšího vzdělávání v jachtingu jako takovém.
Čekají na Vás přednášky, semináře a samozřejmě mnoho různých modelů, přijďte se podívat!
Pavel Burkert
... tohle voní dálkou, viďte ...